دانشنامه حدیث سلسه الذهب

حدیث سلسه الذهب

این حدیث به زنجیره ی زرین معروف است از آن رو که سلسله ی راویان همگی معصومند و امام رضا علیه السلام آن را به هنگام عبور از نیشابور به درخواست دانشمندان و مردم چنین ایراد فرمودند:

سَمِعْتُ أَبِي مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ سَمِعْتُ جَبْرَئِيلَ يَقُولُ سَمِعْتُ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.

قال الصدوق ره: من شروطها الإقرار للرضا (ع) بانه امام من قبل اللّه عزّ و جلّ على العباد مفترض الطاعة عليهم‏

(عیون اخبار الرضا علیه السلام ج ۲، ص ۱۳۵ و التوحید ص ۲۵)

شنیدم از پدرم موسی ابن جعفر که میفرمود، شنیدم از پدرم جعفر ابن محمد که می فرمود، شنیدم از پدرم محمد ابن علی که میفرمود، شنیدم از پدرم علی ابن حسین که میفرمود، شنیدم از پدرم حسین ابن علی که میفرمود، شنیدم از پدرم امبرالمومنین علی ابن ابی طالب که میفرمود، شنیدم که پیامبر صلی الله علیه و آله میفرمود، شنیدم جبرئیل میفرمود،‌شنیدم خداوند عز و جل میفرمود: لا اله الا الله دژ و حصار من است پس هر کس داخل دژ و حصار من شود از عذاب من ایمن باشد. راوی گوید پس هنگامی که مرکب حضرت حرکت کرد به ما ندا فرمود: با شروط آن و من خود یکی از آن شروط می باشم.

شیخ صدوق ره گوید: از شروط آن اقرار به رضا علیه السلام است به اینکه او پیشوایی از طرف خدای عزوجل بر بندگان است که طائت او بر آنان فریضه است.

 

و فضل ابن روزبهان (۹۲۷ ق) می نویسد:

محققان گفته اند که این اسنادی است که اگر بر دیوانه و مریض خوانند شفا یابد و گفته که یکی از پادشاهان خراسان که او را نوح بن منصور سامانی گفتندی وصیت کرد که این اسناد را با این حدیث بنویسند و با او در قبر نهند و این فقیر حقیر تجربه کرده ام که هر مریض که او را عیادت کرده و اجل او نرسیده بود،‌ من به صدق، این اسناد برو خوانده ام، حق او را در روز،‌شفا کرامت فرموده و اثر صحت فی الحال در او ظاهر شده و این از مجربات فقیر است.

(وسیله الخادم الی المخدوم،‌ ص ۲۱۷ به کوشش رسول جعفریان، چاپ اول، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، قم، ۱۳۷۲ ش)